Hale Dwoskin: The Sedona Method

2019-10-17

Hale Dwoskin The Sedona MethodWe identify with our problems, believing that we are the one having them. It is almost as though we feel that we justify our existence by having obstacles to overcome, problems to fix, and how much suffering we can bear. We also identify with our self-created suffering. We become so versed in being the person with a particular problem that we’re often afraid we won’t know who we are without it. When we take a moment to reflect on “our” problems, we may even discover that we’ve grown so attached to these patterns of thought and behavior that it’s hard to imagine ourselves without them. Rather than being open to the uncertainty that comes from letting go, we are clinging to the artificial sense of security that comes from knowing what to expect, even if that expectation is not beneficial.

Esu iš tų žmonių, kurie nusipirkę naują daiktą prieš pradėdami jį naudoti visuomet perskaito instrukciją. Mėgstu iš pradžių teoriškai susipažinti, paskui išbandyti praktiškai. Kai išgirdau apie emocijų paleidimo techniką, labai susidomėjau, tačiau nusprendžiau iš pradžių ne keliauti pas ją praktikuojančius fasilitatorius, o pamėginti išsiaiškinti, kas tai ir kaip tai veikia. Mėgstu kuo daugiau dalykų išmokti pasidaryti pati. Ši knyga – emocijų paleidimo vadovėlis, konkrečiai paaiškinantis tam tikrus psichologijos principus bei suteikiantis galybę progų praktiškai išmėginti metodą sau.

If we worry about something, we believe that we’re somehow preparing ourselves for an inevitable outcome. If the unwanted thing happens, we want to be prepared internally and in our lives. We prefer the false sense of security that comes from preparing for what we don’t want to the uncertainty that comes from not knowing what is going to happen—even if what we know is going to happen is not a positive outcome. But again, even though we may get to be right by being prepared for a disaster, we may also be bringing the disaster about through our inner and outer preparations. Whenever we worry, we’re holding in mind what we don’t want, and that is what we tend to get.

Iš esmės Sedonos metodas labai paprastas – tiesiog užtenka sau užduoti tam tikrus klausimus, ir kartais net nesvarbu, kokie yra atsakymai, vien klausimo uždavimas sukelia smegenyse tam tikrą pokytį, leidžiantį pažvelgti į save ar į savo gyvenimo situaciją kitaip. Knygoje išsamiai aprašytas metodo taikymas įvairioms sritims – asmeniniam augimui, santykiams, sveikatai, finansinei gerovei. Skaičiau ilgai, nes vien iš teksto perskaitymo būtų mažai naudos – stengiausi kiek įmanoma daugiau informacijos perleisti per savo patirties prizmę. Išsiaiškinau apie save daug įdomių ir man visai netikėtų dalykų, pavyko perkeisti kai kurias manęs netenkinusias situacijas, teko ir ašarų išlieti – ne visuomet pavyksta išlikti ramiai, kai lenda ilgai užsistovėję skauduliai. Bet su jais padirbėjus aplanko tokia lengvybė! Išties puiki knyga ir veiksmingas metodas.

Not all addictions or habits are that obvious. Some habits are subtler. Do you feel like you have to be right? Do you feel that you have to be felt, heard, or seen? Do you feel like you can’t stop judging yourself or others? These are also addictions. Even wanting approval, control, security, and separation are addictions. There are many things that we feel addicted to, or that we habitually do, no matter how hard we try to stop. If you’ve ever tried to stop indulging a habit, you know it can be very difficult.

Mano vertinimas – dešimtbalėje skalėje: 10.

Nėra komentarų

Komentarų dar nėra. Nori būti pirmas/-a?

Pasisakyti

RSS šaltinis šio įrašo komentarams